តួនាទីព្រះពុទ្ធសាសនា

Wednesday, May 21, 2014

អធិប្បាយ​ចំពោះ​ខន្តី​ជា​តបធម៌

អធិប្បាយ​ចំពោះ​ខន្តី​ជា​តបធម៌









អធិប្បាយ​ចំពោះ​ខន្តី​ជា​តបធម៌

ពួក​ធម៌​ឯណា ដែល​កើត​ឡើង​ហើយ​ដុត​បំផ្លាញ​បាប​ធម៌​ដ៏​ជា​សត្រូវ​ដល់​ខ្លួនបាន, ធម៌​អម្បាល​នោះ បានឈ្មោះ​ថា​ជា​តបធម៌​ទាំង​អស់, ដូច​កុសល​កម្មបថ ក៏​ជា​តបធម៌​របស់​អកុសល​កម្មបថ ព្រោះ​កាល​កុសល​កម្មបថ​កើត​ឡើង ក៏​កំ​ចាត់​បង់​អកុសល​កម្ម​បថ​អន្តរធាន​ទៅ​បាន, វីរិយៈ ( សេចក្ដី​ប្រឹង​ប្រែង ) ជា​តបធម៌​របស់​ កោសជ្ជៈ ( សេចក្ដី​ខ្ជិល​ច្រអូស ) ព្រោះ​សេចក្ដី​ប្រឹង​ប្រែង​កើត​ឡើង ក៏​អាច​កំចាត់​បង់​សេចក្ដី​ខ្ជិល​ច្រអូស​ឲ្យ​អន្តរធាន​ទៅ​បាន, ដូច្នេះ​ជា​ដើម។

ឯខន្តី​នោះ បាន​ជា​ហៅ​ថា​តបធម៌ ព្រោះ​ដុត​បាប​ធម៌​ទាំង​ឡាយ​មាន ទោសៈ (សេចក្ដី​ប្រទូស្ដ) កោធ (​សេចក្ដី​ក្រោធ) ព្យាបាទ ( សេចក្ដី​បំផ្លាញ​គេ​ឲ្យ​វិនាស ) វិហឹសា ( សេក្ដី​បៀតបៀន​គេ ) អរតិ ( សេចក្ដីឈ្នានីស​គេ ) បដិឃៈ ( សេចក្ដី​ថ្នាំងថ្នាក់ ) ជាដើម ដែល​ជា​សាខារបស់​ទោសៈ ឲ្យ​រីងស្ងួត​ទៅ; ឯ​ទោសៈ​ដែល​ចម្រើន​ធំ​ថ្លោស​ឡើង​បាន ក៏​អាស្រ័យ​សេចក្ដី​មិន​អត់ធន់, គប្បី​មើល​អ្នក​ដែល​ឈ្លោះ​វិវាទ​គ្នា ដូច​ពួក​ភិក្ខុ​ក្នុង​ស្រុក​កោសម្ពី​ដែល​អាស្រ័យ​នឹង​ហេតុ​បន្តិចបន្តួច សម​បើ​ទឹក​ដែល​សល់​អំពី​ការ​ជម្រះ​លាមក​ប៉ុណ្ណោះ ក៏​មិន​ប្រឹង​អត់​ធន់, ផ្តួចផ្ដើម​ឲ្យ​កើត​ជា​វិវាទ​ទាស់​ទែង​រោល​ធំ​ធាត់​ឡើង ដរាប​ដល់​បែក​សាមគ្គី​អំពី​គ្នា, បើ​ប្រសិន​ជា​ខាង​ណាម្ខាង​អត់​ធន់​បាន រឿង​រ៉ាវ​នោះ​ក៏​នឹង​ស្ងប់​រម្ងាប់​ទៅ​មិន​ខាន​ឡើយ។ សេចក្ដី​អត់ធន់​នេះ​មិន​មែន​មាន​គុណ​ចំពោះ​តែ​ខ្លួន​ឯង​ទេ រមែង​មាន​គុណ​ប្រយោជន៍​ដល់​អ្នក​ដទៃ​ផង, ហេតុ​ដូច្នោះ​បាន​ជា​លោក​សរសើរ​ថា​ជា​តបធម៌​ដ៏​សំខាន់​ក្រៃពេក។

ម្យ៉ាង​ទៀត បណ្ដា​អារម្មណ៍​ដែល​មក​នាំ​ឲ្យ​កើត​ទោសៈ​នោះ នឹង​មាន​មក​ប៉ះពាល់​ជានិច្ច​ទាំង​យប់​ទាំង​ថ្ងៃ​គ្រប់​ពេល​ទៅ​ក៏​ទេ គង់​មាន​ចន្លោះទំនេរ​គ្រាន់​នឹង​ឲ្យ​ទប់​ទល់​តម្កល់​ស្មារតី​បាន​ខ្លះ​ដែរ, ចួន​កាល ២-៣ ថ្ងៃ​មិន​ទាន់​មក​ប៉ះពាល់​ម្ដង​សោះ​ក៏​សឹង​មាន; ដែល​នឹង​ហៅ​អធិវាសនក្ខន្តី​បាន​នោះ ក៏​ចំពោះ​តែ​ក្នុង​ខណៈ​ដែល​មាន​ហេតុ​មក​ប៉ះពាល់​ជល់​ទង្គិច​ហើយ​អត់ទ្រាំ​ បាន​នោះ​ឯង។ បុគ្គល​ដែល​ជា​អ្នក​សមាទាន​អធិវាសនខន្តី បើ​មិន​ទាន់​មាន​ហេតុ​ដែល​នាំឲ្យ​កើត​ទោសៈ​ទេ ឬ​ទៅ​នៅ​ជ្រក​សម្ងំ​ក្នុង​ទី​ណា​ដែល​មិន​មាន​មនុស្ស ការ​រក្សា​អធិវាសនក្ខន្តីនោះ ក៏​មិន​ទាន់​ឃើញ​ផល​ងស្ចារ្យ, លុះ​តែ​មាន​ហេតុ​កើត​ឡើង​ហើយ​អត់​ធន់​បាន ទើប​ឃើញ​ផល​អស្ចារ្យមែន; ដូច​ពួក​អ្នក​ច្បាំង​ដែល​នឹង​ដឹង​ថា​ពូកែ​នោះ លុះ​តែ​បាន​ចូល​ទៅ​ប្រយុទ្ធ​នឹង​សង្គ្រាម ហើយ​តយុទ្ធ​យក​ជាញជ័យ​បាន ទើប​ឈ្មោះ​ថា​ពូកែ​មែន។

ដក​ស្រង់​ចេញ​ពី​សៀវភៅ ឱវាទបាតិមោក្ខ

ដោយ ពន្លឺព្រះពុទ្ធសាសនា
Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

0 comments:

Post a Comment